Instore communicatie van Hans Anders

Het is misschien wel de bekendste opticien van Nederland. Hans Anders opende in 1982 voor het eerst de deuren in Rotterdam en is inmiddels uitgegroeid tot meer dan 700 vestigingen van Hans Anders, eyes+more en Direkt Optik in Nederland, België, Zweden, Duitsland en Oostenrijk.

Door de jarenlange samenwerking met Interieurbouw Heusden is Hans Anders in contact gekomen met TVE Reclameproducties. In 2018 maakte Paul Mettler, directeur van Interieurbouw Heusden, kennis met TVE Reclameproducties. Hij vertelde dat hij met zijn bedrijf al jaren totaalleverancier was voor de interieurbouw van Hans Anders, met alle randzaken zoals de instore communicatie daarbij. Echter, door de expansie van Hans Anders werd de instore communicatie te veel voor één partij en zocht hij een samenwerking met een andere geschikte partner. Paul had destijds net de opdracht gekregen van Hans Anders om aan de slag te gaan met de implementatie van een nieuw winkelconcept.

Begin 2019 wilden ze beginnen met een conceptstore in Gorinchem en de ingenieuze Paul wilde alle puntjes dan op de i hebben staan: Een compleet interieurplan voorzien met de volledige instore communicatie voor Hans Anders. Hierop volgend heeft Paul contact opgenomen met TVE Reclameproducties en heeft hij een bezoek gebracht aan het TVE Experience Center om met eigen ogen te zien of de middelen en producten voldeden aan zijn eisen voor de instore communicatie. 

Hans Anders vernieuwt met regelmaat campagnes en assortiment. Een fors gedeelte daarvan gaat via digitale schermen, maar er zijn ook nog altijd wisselingen in de fysieke instore communicatie. Het is belangrijk voor Hans Anders dat het winkelpersoneel deze communicatie zelf makkelijk kan verwisselen. In goed overleg met de klant, zijn de producten met magneetfolie en ijzerhoudend vinyl aangeraden. Beide producten zijn makkelijk aan te brengen door het eigen personeel. Voor Hans Anders is ijzerhoudend vinyl kostentechnisch interessanter dan magneetfolie. Bovendien heeft het ijzerhoudende materiaal een kwalitatieve uitstraling en een lange levensduur. Twee aspecten die ook belangrijk zijn voor Hans Anders, omdat de retailer materialen graag meerdere keren gebruikt om afval te reduceren. De keuze was dus snel gemaakt om met ijzerhoudend vinyl te gaan werken.

Paul bedacht om bovenop de stellingen inkepingen te maken in het MDF-hout waar hij forexpanelen van in kon plaatsen. Met verschillende maten en beelden creëer je hierdoor een speels geheel. De forexpanelen hebben het voordeel dat ze licht in gewicht zijn en makkelijk door het eigen personeel zijn aan te brengen in de store. Met dit idee mocht in 2019 de eerste Pilotstore in samenwerking met Interieurbouw Heusden gemaakt worden. Het concept werd uitstekend bevonden door Hans Anders en aangezien Paul Mettler de instore communicatie wilde uitbesteden, heeft hij ons in contact gebracht met de facilitair inkoper van Hans Anders, Arno Bink.

Arno is vervolgens zelf bij het TVE Experience Center komen kijken en heeft ook kennis gemaakt met de organisatie TVE Reclameproducties. Hij zocht een geschikte partner en wilde de bevestiging dat TVE Reclameproducties dit voor Hans Anders zou zijn; Een betrouwbare leverancier met kennis en expertise, maar ook met voldoende capaciteit, flexibiliteit en een transparante communicatie.

Arno had een mooie uitdaging voor TVE Reclameproducties bij: Nu de Pilotstore groen licht had gekregen, werd gevraagd om 180 van de 400 winkels nog voor eind 2019 te voorzien van het nieuwe concept. Aan de productiecapaciteit twijfelde Arno niet, maar hij wilde nog zekerheid over het logistieke proces. Dit vergt een zeer goede planning, rekening houdend met het feit dat de winkels van Hans Anders grotendeels in winkelcentra zitten waardoor ze niet makkelijk bereikbaar zijn. Daarnaast was het ook nog eens van belang dat er voor een bepaald tijdstip geleverd zou worden. Arno was snel overtuigd van het logistieke proces door de jarenlange ervaring van TVE Reclameproducties en er werd een begin gemaakt waarbij de wensen en behoeften van Hans Anders in acht werden genomen.

Nu, in 2022, is TVE Reclameproducties bezig om de communicatie in de etalages van Hans Anders te verbeteren en samen met de merchandising gaan de traditionele posters vervangen worden door de Easyfix textielframes van TVE Reclameproducties. Het voordeel hiervan is dat het er veel strakker uitziet in de etalage ten opzichte van de posters. En ook deze zijn wederom makkelijk verwisselbaar.

TVE Reclameproducties is trots om voor zo’n mooie retail organisatie als Hans Anders te mogen werken.

 Geïnspireerd door dit project?

 
 
 
 
 
foto's
volgende
vorige